Mijn uitdaging een maand geen telefoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Mijn uitdaging een maand geen telefoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 10:28

En vandaag start deze uitdaging voor mij. Nadat ik vanmorgen iedereen op de hoogte heb gebracht dat ik vanaf vandaag mijn telefoon een maand weg doe begon mijn avontuur.

Het afgelopen jaar ben ik mezelf echt kwijt geraakt. Eigenlijk ben ik mezelf altijd al kwijt geweest. En vandaag heb ik dat een halt toegeroepen ik moet weer plezier in het leven vinden. Met mijn gedachten zijn en gezonde coping leren inplaats van vluchten in dat scherm. Bij mij was het zo erg dat ik echt geen minuut zonder telefoon kon. Film kijken? Wel met mijn telefoon in de hand. Hobby’s? Heb ik niet… Het enige wat ik doe is de hele dag doomscrollen. Ik kan mezelf echt niet vermaken. Gewoon totaal niet ik zit alleen maar op dat ding continu opzoek naar dopamine.

Net ben ik naar de action geweest heb ik potloden gehaald, aquarelverf, een schetsboekje en iets om te haken. Ik hou van creativiteit ik stop het alleen continu weg. Ik heb nog 3 boeken om te lezen en in het kader van nieuwe dingen leren had ik bedacht om misschien iets van een beat te maken en misschien zelfs een liedje erbij schrijven. Even nog gekker misschien vind ik wel motivatie om mijn boek verder te schrijven want dat ligt al maanden stil.

Waarom open ik dit topic? Ik wil voor mezelf een beetje bij houden hoe mijn dagen lopen en wat het mentaal doet. Maar misschien vinden jullie het ook leuk om een beetje te lezen wat dit mij brengt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Mijn uitdaging een maand geen telefoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:31

Een maand zonder telefoon? Dat is knap als dat lukt. :=
Je zit dus nu op de computer/laptop/tablet?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:34

Nou, zeker weten, als je het volhoudt is het knap.
Ben heel benieuwd he het je deze maand vergaat!
Dus ik ga je volgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:34

En vervolgens op de laptop hetzelfde gaan doen, dat is wel de valkuil denk ik.
Zeker omdat je de behoefte voelt het hier meteen online te delen (is niet als sneer bedoeld )

Nee zonder telefoon moet er niet aan denken.
Ook voor gewone appjes enz.

Maar heel veel succes. +:)+

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 10:35

Bellatrix schreef:
Een maand zonder telefoon? Dat is knap als dat lukt. :=
Je zit dus nu op de computer/laptop/tablet?

Ik zit nu op mijn laptop, heb whatsapp eraf gegooid. Gewoon even een maandje aan mezelf werken. Even weer terug naar de basis in plaats van dopamine chasen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 10:37

DuoPenotti schreef:
En vervolgens op de laptop hetzelfde gaan doen, dat is wel de valkuil denk ik.
Zeker omdat je de behoefte voelt het hier meteen online te delen (is niet als sneer bedoeld )

Nee zonder telefoon moet er niet aan denken.
Ook voor gewone appjes enz.

Maar heel veel succes. +:)+

Het is ook gewoon afkicken haha en zonder telefoon is al zwaar. Dus gun mezelf wel dat beetje social media. Ik denk dat de eerste 4 dagen het zwaarste gaat zijn. En daarna dat het wel goed komt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:37

Ben je wel bereikbaar in noodgevallen?

Ik zou het niet kunnen. Nou, als mijn telefoon een dagje thuis ligt overleef ik het wel maar een maand?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 10:41

Bellatrix schreef:

Ik zou het niet kunnen. Nou, als mijn telefoon een dagje thuis ligt overleef ik het wel maar een maand?

Als mijn laptop aanstaat kan ik via Apple id oproepen ontvangen. Ga even testen of dat werkt vanavond. Maar anders nee, zo snel is er geen noodgeval. Ze kunnen mij mailen of een bericht sturen op discord en als ze mij echt nodig hebben kunnen ze mijn vriend bellen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:41

Ik snap je wel. Buiten dat het op de telefoon kijken enorm veel verspilde tijd kost krijg je ook nog eens veel te veel info binnen en draaien de hersens over uren. En als je dan beseft hoe onbelangrijk het allemaal is wat je ziet en jou die tijd kost dan zou je je mobiel wel even een flinke gooi willen geven ja!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:43

Tipje: je kan jezelf ook nog tijdelijk van bokt bannen als je hardcore wil gaan :D

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 10:44

foxy80 schreef:
Tipje: je kan jezelf ook nog tijdelijk van bokt bannen als je hardcore wil gaan :D

Ik gun mezelf dit nog even waarschijnlijk ben ik straks opgezogen in mijn toekomstige hobby’s haha. Mijn depressie zit op zo een diepte punt. Ik grapte net al straks vind ik het leven ineens weer leuk en heb ik hobby’s :')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:45

Lau schreef:
foxy80 schreef:

Ik gun mezelf dit nog even waarschijnlijk ben ik straks opgezogen in mijn toekomstige hobby’s haha. Mijn depressie zit op zo een diepte punt. Ik grapte net al straks vind ik het leven ineens weer leuk en heb ik hobby’s :')

:')

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:52

Doen wij ook: Analoog April hebben we deze maand genoemd. :D Ben vorige maand al begonnen maar deze maand doet ook mijn partner mee, extra leuk.
Ik heb een oude Nokia 3310 afgestoft, dus ben bereikbaar via bellen en sms.
Ook de 'gewone' digitale camera opgeladen voor het geval ik een foto ergens van wil maken.
Whatsapp staat op mijn laptop en check ik één keer per dag, na het avondeten. Je mist verbijsterend weinig en het is heerlijk rustig.
Sociale media zijn niet 'verboden', maar je merkt direct dat je daar heel anders mee omgaat als je er de laptop voor moet aanzetten en daar echt voor moet gaan zitten zeg maar. Daar heb ik gewoon geen behoefte aan.
Vooralsnog ga ik het mooi zo houden ook ná april. :j
Dus: lekker bezig, houd vol, goed voor je en goed van je! *\o/*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:57

Wij doen zoiets jaarlijks. Tussen kerst en oud en nieuw. Wel een softe versie, geen social media en een filmpje kan wel maar geen youtube. Echt alleen bewuste consumptie van media. WhatsApp etc houd ik wel, maar geen drukke groepschats.

Inmiddels heb ik standaard een blokkade op alles waar ik te veel tijd aan besteed terwijl ik dat niet wil. Misschien is bokt wel de volgende :=

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:58

Knap hoor, ik zou zelf ook wat minder op mijn telefoon en andere schermen willen zitten. Ben benieuwd wat je nu allemaal gaat doen in je vrije tijd.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 10:59

Ja een tijdslot op de apps werkt voor mij echt niet. Ik negeer dat gewoon en heb echt niet het doorzettingsvermogen om daarna mijn telefoon weg te leggen ik wil toch ff kijken. Dus dat werkt voor mij gewoon niet. Ik moet echt cold turkey afkicken.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 11:00

_chou schreef:
Knap hoor, ik zou zelf ook wat minder op mijn telefoon en andere schermen willen zitten. Ben benieuwd wat je nu allemaal gaat doen in je vrije tijd.

Nou ik had het dus met de aquarel een super vet iets gemaakt. Toen ging ik erop tekenen en heb ik het verpest. Want waarom dacht ik ook dat ik kon tekenen met die motoriek van mij :') . Dus nu ben ik chagrijnig.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:10

Wat goed dat je deze uitdaging aan gaat! Ik hoop dat het wat rust brengt en je leuke dingen ontdekt. Ben erg benieuwd of het lukt :D

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:01

Mooi initiatief! Het gaat je vast lukken! Zelf heb ik alle social media verwijderd. Facebook al een jaar of twee a drie geleden en onlangs ook insta. Netflix opgezegd. Nu weer tijd voor cursussen, wandelen met de honden en m'n paard

pipsqueak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:35

Knap, heel veel succes! Hopelijk brengt het je wat, niet persé wat je zoekt maar mogelijk ook andere dingen die je uit je depressie helpen.
Zelf heb ik 2 keer Facebook gehad, 2x Instagram, Pinterest ed. Ik merkte steeds een soort haat-liefde verhouding met mijn telefoon, app net afgesloten en dan binnen 1 minuut weer openen.
Nu al een paar jaar alles eraf en ik mis echt totaal helemaal niets terwijl je daar juist bang voor bent als je zit te scrollen. Ook weet iedereen dat ik vrijwel nooit meteen antwoord via whatsapp, dat doe ik wel wanneer het mij uitkomt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:41

Lau schreef:
Bellatrix schreef:

Als mijn laptop aanstaat kan ik via Apple id oproepen ontvangen. Ga even testen of dat werkt vanavond. Maar anders nee, zo snel is er geen noodgeval. Ze kunnen mij mailen of een bericht sturen op discord en als ze mij echt nodig hebben kunnen ze mijn vriend bellen.

Maar het is toch prima om een telefoongesprek te voeren? Het is in elk geval sociaal en het kan ook heel gezellig zijn om bij te kletsen. Voor mij valt het in elk geval niet onder schermtijd, maar juist daarbuiten. En dan na het gesprek je telefoon weer wegleggen en niet gaan zitten scrollen :).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:43

Ik zit er soms ook aan te denken hoor. Je bent tegenwoordig een slaaf van je telefoon.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 13:50

Veronica2 schreef:
Lau schreef:

Maar het is toch prima om een telefoongesprek te voeren? Het is in elk geval sociaal en het kan ook heel gezellig zijn om bij te kletsen. Voor mij valt het in elk geval niet onder schermtijd, maar juist daarbuiten. En dan na het gesprek je telefoon weer wegleggen en niet gaan zitten scrollen :).

Dat is het ding ik bel de hele dag met mensen. ik app de hele dag met mensen en ik hang de hele dag op social media.. Daar was ik gewoon klaar mee dus even rigoureus. Ik deed niks voor mezelf was alleen maar bezig met andere en online zijn.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 13:50

Mando schreef:
Ik zit er soms ook aan te denken hoor. Je bent tegenwoordig een slaaf van je telefoon.

Zo echt hoor überhaupt van de techniek.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:52

Wat een mooie uitdaging met een goede gedachten erachter! Ben heel benieuwd hoe het je zal bevallen. Heel knap in ieder geval dat je het zo los kunt laten :j

Ik zou zelf wel een simpele telefoon willen zonder internet etc. maar om wel bereikbaar te zijn in geval van nood