Paard laten aankomen....hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Paard laten aankomen....hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 12:52

Ik zal de titel even uitleggen. Een maand geleden heeft onze haflinger ernstige koliek gekregen.
Is met spoed naar de kliniek gegaan en heeft daar 5dgn gestaan. De arts dacht voor 99% dat ze niet meer thuis zou komen.
Maarrrr ze is er nog! Ze heeft alleen een enorme jas uitgedaan, is flink afgevallen.
Twee jaar terug heeft ze zware hoefbevangenheid gekregen.

Ik zit dus nu met het probleem: hoe laat ik haar aankomen. Teveel suikers geeft problemen.
Wat zouden jullie geven?

Femke_Tweety

Re: Paard laten aankomen....hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:55

Ik zou overleggen met de artsen, en vooral niet richten op snél aankomen,
Maar rustig aan gezond aankomen.

Bij een paard dat zo zwaar gezeten heeft medisch, ga ik ook niets noemen van de dingen die gebruikt worden bij aankomen. Omdat dat net misschien weer funest is voor de specifieke klachten bij dit paard.

Wat fijn dat ze erdoorheen gekomen is, en wat een stress zal dat gegeven hebben en nog geven.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 13:07

Goed advies, dank je wel! Ik heb meteen de kliniek gebeld. Ze mag voor nu 2x dgs halve schep fibrebeet van pavo. En dat als slobber geven.

Het was inderdaad een flinke rollercoaster. Kon ivm hoefbevangenheid niet geopereerd worden dus was erop of eronder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:12

Wat voer je nu? Wat voor ruwvoer en hoeveel? En wat geef je daar verder nog bij behalve de fibrebeet?

StijnDerks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:20

Goed ruwvoer, laag in suiker en hoog in eiwit vormt de basis in ieder rantsoen.
Zorg in ieder geval dat je ruwvoer met een analyse voert zodat je weet wat je aan het voeren bent en daar op kan sturen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:51

dito schreef:
Goed advies, dank je wel! Ik heb meteen de kliniek gebeld. Ze mag voor nu 2x dgs halve schep fibrebeet van pavo. En dat als slobber geven.

Het was inderdaad een flinke rollercoaster. Kon ivm hoefbevangenheid niet geopereerd worden dus was erop of eronder.

Fijn dat de kliniek mee wou denken.

Dat is mijn eigen ervaring ook na dit soort zaken. Gewoon af en toe bellen voor overleg had mijn kliniek zelfs liever dan dat ik in mijn eigen twijfels bleef hangen.

Ik wens je paardje een goed herstel.
En liever rustig herstel maar duurzaam, dan een vlot lopend herstel met steeds terugvallen. Dat laatste is loodzwaar mentaal.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:53

Kijk je uit met de calcium - fosfor verhouding in Fibrebeet? Dat kan op langere termijn weer andere klachten geven.

Goed ruwvoer is uiteraard de basis. Ideaal gezien voor jou waarschijnlijk een die laag is in suikers, maar wel genoeg eiwitten bevat. Nu begrijp ik dat men dat vaak niet in eigen hand heeft, daarom zou je eventueel wel kunnen kijken naar gezonde ruwvoer aanvulling. De soft & fiber van Vitalstyle (zonder luzerne) is hier favoriet!

Waar je ook naar kan kijken is Equifyt Zupa. Het is een vergelijkbare maar gezondere variant op de Fibrebeet van Pavo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:31

Femke_Tweety schreef:
dito schreef:

Fijn dat de kliniek mee wou denken.

Dat is mijn eigen ervaring ook na dit soort zaken. Gewoon af en toe bellen voor overleg had mijn kliniek zelfs liever dan dat ik in mijn eigen twijfels bleef hangen.

Ik wens je paardje een goed herstel.
En liever rustig herstel maar duurzaam, dan een vlot lopend herstel met steeds terugvallen. Dat laatste is loodzwaar mentaal.

Volkomen mee eens!

Ik zou voorlopig niks geven zonder overleg

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:19

Ik zou advies vragen aan de kliniek. Zij weten het het beste! Zeker ivm hoefbevangenheid.

Beter langzaam maar veilig aankomen. Dan snel en in problemen komen.

Mariella1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:50

Dit scenario is herkenbaar ... geen idee over de ouderdom van je paard, maar ik gaf een slobber Fibre beet met een schep 18plus of Natures best er in. En om de darmen te smeren, elke dag een scheutje parafine olie. Geen worteltjes meer of suikervolle snoepjes voor de hoefbevangenheid. En verder ? Ruwvoer a volonté, uit eigen weide want dan wist ik hoeveel eiwit er in zat, met een magere oogst voerde ik voordroog bij, dat is smakelijker of ook gras-mix, da's compacter. En verder? Altijd op de weide, behalve in de koude ochtenden (koud = onder de 4°C ongeveer want dan gaat 't gras suikers maken om eventuele vrieskou te overleven). Als het zandkolieken waren kan je altijd psilium-zaadjes bij voeren. Maar zoals al gezegd, overleg met je dierenarts of kliniek en overloop zeker de voedingswaarden. Pavo bvb heeft ook zo'n dienst, andere merken waarschijnlijk ook. Er is zeker een combinatie die goed is voor de voetjes en je paardje terug in z'n vlees zet (of hoe zeg je dat?)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:44

Naast volop goed ruwvoer heb ik hele goede ervaring met Speedibeet + zonnebloem of rijstolie. Dat kan je opvoeren tot zo’n 250ml en dat zet heel goed aan.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:09

Ik heb zelf hele goede ervaringen met slobber van maismeel.
Mijn robuuste oude Friese merrie deed in de winter altijd een flinke jas uit. Toen ik de laatste jaren in de winter maismeel bijvoerde, konden we dit heel goed bijhouden.

equi_esmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:47

hoi!
ik vind de fiber beats van pavo heel fijn! zeker het proberen waard. ik heb hierme emijn tinkertje van een scharminkel naar een prachtig paard weten te krijgen. echt een aanrader!
over het suiker: mijn stinkertje heeft met te veel suikers altijd enorme jeuk, en schuurde ze alles weg. sinds het gebruik van viberbeats heeft ze eindelijk weer manen!)